Jan Bělohubý
Praha – Nedodstatek parkovácích míst hýbe celou Praha a trend je regulovat jej restrikci nebo zákazy. Časopis Naše Praha se parkování a dopravě věnuje již řadu let. Těm, kteří zavádění modrých Zón placeného stání (ZPS) jako jediné spásné hledisko podporují, vysvětlujeme, že pokud ZPS pro rezidenty nejsou doprovázeny investicemi a souběžným masivním růstem dopravní infrastruktury, tak samy o sobě jen jako restrikce žádný užitek pro parkování nepřinesou. Dobré parkování je podmíněno dobrou dopravou. Myslím, že až jednou zazní filmová hláška: „Bond, James Bond, mám zpozdění, nemohl jsem zaparkovat,“ tak nastane konec světa.
Mimochodem také si všímáte ve filmech, že před domem padoucha, jehož přijíždí autem zatknout detektiv coby hlavní hrdina, je vždy alespoň jedno místo volné? Určitě by to nemohl být film z Prahy – tady se už zhruba dvě volební období o celoměstském řešení dopravy i parkování (tzv. dopravy v klidu) mlčí a zhruba stejnou dobu se přestaly stavět pasivní i aktivní prvky pražského dopravní infrastruktury. Pasivní v tom smyslu, že parkování umožní (parkoviště včetně P+R, ale třeba i nevyužívané objekty) a aktivní taková, která příliv aut do lokality odkloní (typicky obchvaty, tunelové komplexy) nebo sníží (třeba vlakovou dopravou). Až jako třetí prvek se evropsky uplatňují zákazy a restrikce jako přednost parkování pro rezidenty, omezení doby vjezdu, atp. Aby se zlepšilo parkování, musí se zlepšit doprava. V Praze jsou to počty v úrovní deseti až sta tisíců aut každodenně přijíždějících. V každém městě je větší poptávka (více aut) po parkovacích místech než již lokalita nabízí. Proto není žádným způsobem možné, pouze nějakým „systémem“ restrikce bez souběžného budování infrastruktury zlepšit dopravu.
Zaklínadlo je auta kolem Prahy
V prvé řadě chybí velkokapacitní parkovací domy a dále velká sběrná parkoviště na okrajích s návazností na MHD, nejlépe metro. Nejenže se neotvírají, vůbec nejsou rozestavěné – krom metra ani obchvaty. Praha má z větší části rozestavěné dva: svůj vlastní vnitřní městský okruh, za který odpovídá sama (je blíže centru), a druhý vnější, tedy rychlostní silnici R1 Pražských okruh, neboli též SOKP (Silniční okruh kolem Prahy). Za vnější obchvat odpovídá Ťokovo státní ministerstvo dopravy. Dokončení vnějšího dálničního obchvatu se tipuje kolem roku 2030. A tak se ukazuje, že kámen úradu jsou stále nestavěné parkovací domy a místa.
Zatím bič, poplatky a omezení
V podstatě jediným, co se během posledních let změnilo, je rapidně vzrůstající výše poplatků pro rezidenty. Ti mohou (najdou-li „flek“) zaparkovat na ulici v blízkosti svého bydliště stejně jak před lety, v posledním desetiletí ale městu musí odvádět volně řečeno „daň.“ Ani tento poplatek jim však nezaručí parkování v dané čtvrti, každá městská část totiž obvykle vydávává výrazně více povolenek k parkování, než je reálný počet volných míst v ulicích. Politici tak hovoří jen o jakémsi pokusování problému, a postupně zavádějí omezení od centra dál ven z Prahy, čím ale nic neřeší, jen „přehazují hnůj k sousedům.“ Poté, co strážníkům ubyla dennodenní práce kontrolovat vytištěné povolenky za skly vozidel s dokladem o zaplacení v té které čtvrti, lidé víc a hlasitěji hodností neefektivnosti dodržování parkovného od „šmírovacích“ vozů Eltoda. A zatímco se vzájemně nekompatibilní ZPS po Praze zřejmě dál budou rozšiřovat (nejbližší chce Praha 6 na zbytku území), nic nenasvědčuje k vytvoření jednotné a pohodlné zóny a už vůbec nic k tomu, že by město uplatňovalo jinou než zákazovou politiku.
Jednoduché řešení?
Důležitost tématu č. 1 pro Prahu si uvědomují všichni, bez ohledu jestli se na magistrát loni dostali či ne. Od velkých po ty menší strany se zdá být logická jedna karta (asi vyjma centra) kterou použijete po celém městě. „Navrhneme celoměstský systém parkovacích zón. Všichni Pražané budou moci jednoduše zaparkovat všude mimo historické centrum. Urychlíme výstavbu záchytných P+R parkovišť a multifunkčních parkovacích terminálů propojených s pražskou integrovanou dopravou,“ slíbila ODS. Již se hovoří i o ceně tako celopražské karty. Musí být cenově dostupná. Například parkovací kartu s maximální cenou 500 korun na rok na celou Prahu chce SPD. „Chceme zavést jednotný celopražský systém s jednou zónou vyjma centra, umožňující Pražanům parkovat na celém území Prahy. Z vybraných poplatků postavíme parkovací domy, o jejichž umístění si rozhodnou obyvatelé v lokálních referendech,“ uvedl šéf pražské SPD Vítězslav Novák. V kompetenci hlavního města/magistrátu je koncepce dopravy v Praze, sám o ZPS nerozhodne, jen když zastupitelstvo dané městské části si zóny odhlasuje a o zóny magistrát požádá. No a podle stávající koalice na magistrátu to vypadá na setrvávající stav. Nyní opoziční zastupitelé ANO si ukazují, že současné vedení města odmítá řešit zásadní problémy města. „Je to úsměvné. Je to koalice novinových titulků, protože prezentuje pouze mediálně atraktivní věci s nulovým dopadem na řešení problémů města. Jediné, čeho jsme dosud byli svědky, je, že byla odložena oprava rozpadajícího se Libeňského mostu do dalšího funkčního období a město má nového nočního starostu, jehož náplň práce nezná ani on sám,“ říká předseda zastupitelského klubu hnutí ANO Patrik Nacher. Je to opravdu tak velká nadsázka?
-box
Objektivně se zlepšila možnost platit online
Velmi málo Pražanů ví a o řidičích přijíždějících mimo Prahu se to dá říci ještě zřetelněji, o možnosti na velmi mnoha MODRÝCH rezidenčních zónách regulérně zaparkovat a zaplatit! Pokud je kupříkladu možná zóna doplněna o přídavnou tabuli P5-1234 (příklad) a je-li na této možné ZPS volno, můžete i pomocí mobilního telefonu zjistit cenu a možnou délku parkování a rovnou zaplatit. Buď využijete virtuální parkovací hodiny ve webovém prohlížení na mobilu či tabletu přímo z adresy http://www.parkujvklidu.cz/ nebo je rozhodně užitečnější nainstalovat si aplikaci Virtuální parkovací hodiny, práci s ní je pohodlnější, umožní třeba i přednastavit obvyklou platební kartu či RZ vozidla, takže pak zaplacení je kratší než minutu.
Jenže něco za něco. Sice se znalostí Pražáků, mimopražských i turistů, kteří budou umět virtuálně zaparkovat a zaplatit se silně zvyšuje využití a efektivnost míst na ulicích, ale to jen za předpokladu, že všichni opravdu budou řádně platit a nebude spoléhat, že je na modrých švestkách“ nikdo nenachytá. O vymahatelnosti směr cizina si můžeme nechat jen znát. Naše Praha se ptá – jak to asi bude
tr pravá
Petr Štěpánek (Zelení/Praha 4 sobě), starosta MČ Praha 4
„Do úřadu i na magistrát jezdím na kole, z domova jsem v úřadě přibližně do deseti minut. Auto nevlastním a nepoužívám ani služební. Radnice pod mým vedením polovinu aut prodala, pozici řidiče starosty zrušila. Kolo mi dává absolutní svobodu a nezávislost a do práce se dostanu rychleji než autem nebo MHD. Také šetřím životní prostředí a prostor v ulicích. Mám radši zeleň a stromy než asfaltové plochy plné aut. Každý rok zapojuji radnici do akce Do práce na kole, abychom šli lidem příkladem.“