Oskar Kuptík
Přívoz ukázal, že by se lávka pro pěší a cyklisty hodila. Ostatně mohla dávno stát nebýt povodní v roce 2002. Na druhé straně je to dobře, protože by původně plánovaná lávka asi povodeň podobnou té z roku 2002 nepřežila. Se spojením Štvanice s Karlínem a Holešovicemi se ale počítalo i ve vítězném návrhu úpravy Štvanice z roku 2013. Vlastně šlo o dvě lávky – jedna vedla z holešovické strany (nábřeží kpt. Jaroše) k elektrárně na Štvanici, druhá pak z Karlína od budovy Amazon court přímým směrem na štvanické louky, kde kdysi bývalo koupaliště.
Nynější záměr předpokládá, že lávky vznikne mezi vstupem do Holešovické tržnice a karlínskou cyklostezkou. Má být bezbariérová (zřejmě se využije výtah jako na Střeleckém ostrově) a její délka by měla být necelých 200 metrů. Bude stát mezi vstupem do holešovické tržnice a na karlínské straně naváže na páteřní cyklostezku. Cena (jde o stamiliony) bude určena podle výsledků soutěže. No jestli vůbec na soutěž dojde. Už loni v lednu totiž sliboval Institut plánování a rozvoje (IPR), že soutěž na lávku vypíše. Nyní má být vypsána 24. ledna, tedy po naší uzávěrce. Ale organizátoři se podle interních zdrojů ještě ani pořádně nedohodli na podmínkách soutěže a zadání tedy není (v polovině ledna) zdaleka hotové. I kdyby se stihl termín vypsání soutěže, je cesta k zahájení vlastní stavby hodně dlouhá, už jen samotný projekt trvá dost dlouho. Optimistický termín k zahájení stavby jsou nejméně dva roky. Ale to už bude řešit jiná politická reprezentace města i radnic. A vůbec není jisté, zda někdo soutěž prostě hodí do koše. Takže možná nakonec dojde dříve k revitalizaci Štvanice a výstavbě podchodů z dosud nefunkčních tramvajových stanic. (tík)
Box: Na Štvanici po mostě
Na ostrov se lze dostat i přes Hlávkův most, který má projít celkovou rekonstrukcí. Nyní se tam staví kolektor, který umožní opravu provést. Most pěší Pražané využívají minimálně kvůli automobilovému provozu. Nesmyslně instalované zastávky tramvají vyvzdorované radnicí Prahy 7, které stále nejsou v provozu, mají být podle návrhu projektu opravy totiž s mostem spojeny podchodem a ne pomocí přechodu pro chodce, jehož semafory by spolehlivě zastavily provoz na magistrále. Na druhé straně mají zastávky s podchodem smysl už proto, že by se ze Štvanice mohlo stát sídlo nové koncertní haly či dalších kulturních či sportovních zařízení.