havex
Naše Praha 8 - Český domov
  • Naše Praha (celá Praha)
  • Naše Praha Centrum (Praha 1, Praha 2)
  • Naše Praha 3 (Praha 3)
  • Naše Praha 4 (Praha 4, Praha 11, Praha 12)
  • Naše Praha 5 (Praha 5, Praha 13, Praha 16)
  • Naše Praha 6 (Praha 6, Praha 17)
  • Naše Praha 7 (Praha 7)
  • Naše Praha 9 (Praha 9, Praha 14, Praha 18, Praha 19, Praha 20, Praha 21)
  • Naše Praha 10 (Praha 10, Praha 15, Praha 22)
  • Zprávy
    • Sport
    • Servis
    • Rozhovory
    • Kultura / Volný čas
    • Příspěvky čtenářů
    • Příspěvky čtenářů
    • PR články
    • Zprávy
  • Kalendář akcí
  • Mapa
  • Infoservis
  • Řádková inzerce
  • Zprávy
  • Kalendář akcí
temp° 8°C

přihlášení registrace
Úterý 2. Březnasvátek má Anežka
Rubriky
  • Zprávy
  • Sport
  • Servis
  • Rozhovory
  • Kultura / Volný čas
  • Příspěvky čtenářů
  • Příspěvky čtenářů
  • PR články

Alarmující výsledky monitoringu dopravy v okolí pražských škol

Nevyvážená doprava – kdo za to může? Alarmující výsledky monitoringu dopravy v okolí pražských škol.

Připravit, pozor, teď!, překonávání Střelničné ulice v blízkosti ZŠ Burešova
Připravit, pozor, teď!, překonávání Střelničné ulice v blízkosti ZŠ Burešova - foto: K. Syrový, prazskematky.cz

Výsledky monitoringu dopravy uskutečněného z iniciativy spolku Pražské matky1 s žáky tří pražských škol (ZŠ Filosofská v Praze 4, ZŠ U Santošky v Praze 5 a ZŠ Burešova v Praze 8) v průběhu roku 2017 znovu ukázaly, že pražská doprava není ve vztahu ke všem účastníkům provozu vyvážená a stejně vstřícná. Ti nejslabší – chodci, kteří jsou nejšetrnější k životnímu prostředí i městské kase – jsou odsouzeni k dlouhému čekání u přechodů, sprintování na příliš krátkou zelenou, brodění se bahnitými pěšinami a přelézání zábradlí. Chodecky nejaktivnější skupinou Pražanů jsou přitom děti do 14 let, a proto se monitoring soustředil především na cesty dětí do školy a zpět domů.

Nejnebezpečnější situace dětem na cestách do školy často svým nedisciplinovaným chováním připravují sami rodiče v roli řidičů. Intenzita dopravy v ranních hodinách je obecně vysoká, přesný podíl aut, která vyjela proto, aby odvezla školáka, není v Praze bohužel znám, ale například v Londýně se jedná až o 20 % vozidel. Přitom právě ráno se v ulicích pohybuje také nejvíce chodců, převážně dětí. Pokud by cesty pro chodce byly bezpečnější a pokud by rodiče byli lépe seznámeni se škodlivými důsledky intenzivního provozu v okolí škol na životní prostředí i zdraví svých dětí, pravděpodobně by byli ochotnější posílat je do školy pěšky nebo na kole. Blanka Klimešová, místopředsedkyně Pražských matek, říká: „Při letošním sledování dopravního provozu na cestách do školy se znovu potvrdilo, že děti, pokud vůbec chodí pěšky, podstupují každé ráno neúměrná rizika střetu s autem či autobusem, který pro ně může mít fatální následky. Převážnou většinu nehod způsobují v hlavním městě podle policejních statistik automobilisté, oběťmi smrtelných nehod jsou však většinou chodci2. Ulice lze přitom upravit tak, aby chodcům zajistily rovnoprávnější postavení a omezovaly takové chování řidičů, které chodce ohrožuje. Právě o to se ve spolupráci s městem, školami a občany ve svých projektech snažíme. Vždyť chodcem je každý z nás a každý z nás by raději žil v živém městě než na rušné dálnici.“

Dotazníkové šetření a monitoring dopravy3 (který PM provádějí za aktivní účasti školáků s cílem zajistit jim lepší podmínky pro chůzi již několik let) ve zmíněných školách i letos potvrdil, že značná část rodičů vozí ráno děti do školy autem. Často si neuvědomují, že tím zvyšují nejen dopravní zátěž na silnicích v okolí škol, ale i znečištění ovzduší4jedovatými exhalacemi v jejich nejbližším okolí. Například v Jitřní ulici v pražských Hodkovičkách (ZŠ Filosofská, objekt Jitřní) projede mezi sedmou a osmou hodinou ranní 245 aut, přičemž tři čtvrtiny z nich (184 aut) zastaví přímo před školou, aby vysadilo dováženého žáčka. Intenzity vozidel v ulici mimo tuto špičkovou hodinu jsou čtvrtinové a děti se ulicí prohánějí na koloběžkách. Podle značného rozdílu mezi ranním a odpoledním dovážením dětí se lze domnívat, že cesty autem nejsou nezbytně nutné. Před ZŠ U Santošky zase mají děti na překonání rušné tříproudové komunikace jen 5 sekund. Pokud to chtějí stihnout, nezbývá jim než být připraveny a vyběhnout okamžitě, jak naskočí „zelený panáček“. U ZŠ Burešova bojují s vysokými intenzitami automobilů v Žernosecké ulici, kde se potkávají rodiče nejen ze ZŠ Burešova, ale i ze ZŠ Žernosecká. Nebezpečné a chodecky nepříjemné je však zejména překonání Střelničné u metra Ládví, kde o nějaké vstřícnosti k chodcům nemůže být vůbec řeč.

Děti, které monitoring dopravy v okolí svých škol letos prováděly pod vedením projektantů a za asistence pedagogů, zaznamenaly podobné problémy, které byly zjištěny i v minulých letech. Většina situací, jimiž se děti cítí nejvíce ohroženy, se soustřeďují do bezprostřední blízkosti škol. Mezi nejčastější patří:

§  problémy se zastavováním a parkováním:

§  nepřehledné situace při parkování rodičů u školy

§  pohyb aut na přechodu nebo v jeho blízkosti – obracení se, couvání, nebo dokonce parkování

§  špatný rozhled přes auta parkující blízko u přechodu

§  příliš dlouhé přechody

§  chybějící chodníky

§  krátká zelená na signalizovaném přechodu

§  nerespektování přednosti pro chodce na nesignalizovaných přechodech – chodci musejí dlouho čekat na mezeru mezi auty

§  velká intenzita automobilového provozu a vysoká rychlost vozidel

§  špatné rozhledové podmínky na přechodu – pro děti, které mají nižší horizont rozhledu, je to zvlášť nebezpečné

Všechny tyto problémy lze buď zařadit 1) do kategorie nedodržování předpisů, tedy bezohlednosti ze strany účastníků provozu, většinou řidičů, nebo 2) do kategorie špatného technického řešení dopravního prostoru, za kterou nese odpovědnost vlastník a správce dané komunikace, tedy hlavní město Praha, resp. pražský magistrát či městské části a jejich úřady, nebo 3) se jedná o problémy nadbytečné jízdy autem tam, kam by rodiče s dětmi či děti samy mohli pohodlně dojít pěšky.

Hlavní město Praha vytváří Plán udržitelné mobility (P+), v září tohoto roku přijalo Dopravní politiku5, jejíž součástí je podpora aktivní dopravy – chůze a jízdy na kole. Poznatky získané z monitoringů a dotazníkových šetření uskutečňovaných na pražských školách spolkem PM více než deset let, by mohly velice dobře posloužit k praktickému naplňování záměrů těchto dvou strategických dokumentů. Otázkou zůstává, zda město konkrétních dat dovede skutečně využít.

--

1 v rámci projektu Pěšky do školy podpořeného Ministerstvem životního prostředí

2 nehody 2016 (v příloze)
3 informace o dotazníkovém šetření a monitoringu dopravy: http://www.prazskematky.cz/projekty/pesky-do-skoly/
4V Praze jsou běžně překračovány limity pro koncentrace imisí škodlivých látek, zejména poletavého prachu a oxidů dusíku, které ohrožují zdraví a zkracují život. Hl. m. Praha čelí již několik let sankčnímu řízení ze stran Evropské komise za nedodržování těchto limitů, viz http://www.prazskematky.cz/aktuality/v-praze-umiraji-stovky-lidi-kazdy-rok-vinou-prachem-znecisteneho-ovzdusi/.
5 Dopravní politika hl. m. Prahy a Plán udržitelné mobility: http://www.poladprahu.cz/cs/dokumenty-p-plus, http://www.poladprahu.cz/cs/o-projektu

 

Poslat článek emailem

Váš email:

Email příjemce:

Vzkaz pro příjemce:

Opište kód z obrázku: kodzobrazku

Tweet
  • Galerie
  • Video
  • Komentáře
  • Mapa
  • Poslat emailem
  • Vytisknout
  • Sdílet článek

Podobné články

Nehoda tramvaje s chodce. Ilustrační foto DPP

Loni téměř o 50 % ubylo srážek tramvají s chodci

Vydáno 8.1.2021

Praha - Poprvé za uplynulých 15 let ani jedna nehoda chodec-tramvaj neskončila smrtí. Navíc v téměř všech sledovaných ukazatelích srážek tramvají s chodci došlo loni v Praze k výraznému meziročnímu zlepšení. Dopravní podnik Praha (DPP) za loňský rok eviduje celkem 47 případů, což je pokles bezmála o 50 %.

Václava Neckáře letos potěšila reedice jeho slavného alba Planetárium.

Václav Neckář: Na Vánoce nezůstávejte sami!

Vydáno 17.12.2020

Dlouholetá ikona naší populární hudby Václav Neckář (77) má z letošního roku rozporuplné dojmy. Na jedné straně zrušené koncerty a příliš mnoho volného času, na druhé straně jej potěšila reedice jeho úspěšného alba Planetárium. Nejen o tom jsme si povídali v jeho útulném branickém domě, kde nám společnost dělal i Václav Neckář mladší.

Vagóny se samy rozjely a poškodily auto i drážní domek

A zase ty vlaky: Vykolejení vagónů u Prahy a zranění

Vydáno 14.8.2020

Záchranáři, hasiči i policisté vyjížděli v pátek ráno do Mstětic na Praze-východ. Na trati mezi Prahou a Lysou nad Labem vykolejil nákladní vlak, respektive vagóny, které se samy rozjely a smetly sobní auto.

AKTUALIZOVÁNO
21.11.2017 17:10
POČET SDÍLENÍ
krát
  • Vydáno:21.11.2017 17:10
  • Autor:Petra Ďurčíková
  • Rubrika:Zprávy
  • Lokalita:Naše Praha 8
Petra Ďurčíková
1GALERIE
 VIDEO
0KOMENTÁŘE
 MAPA
Své novinky představí Ducati, Yamaha, Kawasaki, Harley-Davidson, Husqvarna a spousta dalších

Na motorky tradičně do Holešovic

Už za pár dnů v Praze vypuknou velké oslavy. Na výstavišti v pražských Holešovicích se bude od čtvrtka 5. do neděle 8. března opět konat tradiční veletrh Motocykl a s ním i největší česká soutěžní výstava motocyklových staveb a přestaveb Bohemian Custom Bike. Mezinárodní veletrh motocyklů, čtyřkolek a příslušenství se letos koná už po devatenácté! BCB letos vstupuje do druhé desetiletky svého života a bude to opět jediná národní custom show pořádaná v zimních měsících v České republice!

Na veletrhu se představí přední světové značky v nejrůznějších oborech

Nenechte si ujít jarní trendy v oblasti kosmetiky, líčení, kadeřnictví a nehtového designu

Druhý dubnový víkend by si měli v kalendáři tučně označit všichni milovníci krásy i moderního životního stylu, vyznavači kvalitní kosmetiky, zajímavého líčení a kadeřnického umění. Na Výstavišti Praha Holešovice se totiž v termínu od 10. do 11. dubna uskuteční mezinárodní veletrh INTERBEAUTY PRAGUE 2015, který je nejvýznamnější akcí svého druhu v České republice.

Akce v CČM

Zapomeňte na stres a užijte si předvánoční období v Centru Černý Most

Jsou Vánoce vaším nejoblíbenějším obdobím roku, anebo je kvůli stresu, jenž jim v dnešní době často předchází, vnímáte spíše s rezervou a obavami? V obou případech nabízí perfektní řešení Centrum Černý Most. Pro letošek totiž připravilo program ve znamení adventních tradic, stejně jako služeb ušitých na míru všem, kteří si přejí zvládnout přípravy na zimní svátky především v klidu a maximálním pohodlí.

Metodu Bailine si oblíbila i zpěvačka Bára Basiková

Shazování kabátů se blíží: pochlubte se na jaře skvělou postavou. Díky unikátní metodě jí získáte za pár týdnů

Úbytek centimetrů, zpevnění pokožky a odstranění celulitidy – to vše dokáže v poměrně krátké době metoda Bailine, kterou si oblíbila například zpěvačka Bára Basiková nebo modelka Nikola Buranská. Metoda je vhodná pro ženy i muže každého věku, pro ženy po porodu, pro sportovce ale i pro lidi, kteří posilovnu viděli jen zvenku.

Všechny filmy uváděné v letním UPC MAX kině doplní autogramiády jeho autorů nebo herců.

Centrum Černý Most otevře letní kino s projekcemi nejlepších českých filmů zdarma!

Letošní prázdniny se v Centru Černý Most ponesou na filmové vlně. Na jeho střeše bude každý čtvrtek mezi 23. červnem a 25. srpnem diváky vítat letní UPC MAX kino, které vždy od 21 hodin zdarma postupně promítne desítku vybraných českých snímku.

  • Pošli námět na článek
  • Pošli video
  • Pošli fotogalerii
  • Vložit akci

Naše Praha 8

  • Kalendář akcí
  • Infoservis
NP8 - 02/2021

Archiv tištěného vydání

  • NP8 - 02/2021
  • NP8 - 01/2021
  • NP8 - 23/2020
  • NP8 - 22/2020
  • archiv       

Regionální redakce

  • Praha - centrum
  • Praha 3
  • Praha 4
  • Praha 5
  • Praha 6
  • Praha 7
  • Praha 8
  • Praha 9
  • Praha 10
  • O nás
  • Kontakty
  • Zprávy
Český domov.cz
  GoPay.cz