Studie má být hotová do konce letošního roku. Pak se rozhodne, zda bude mít Praha vodní tramvaj nebo ne. Není to rozhodně poprvé (a možná že ani naposled) kdy se o vodní tramvaji mluví. Starší generace pamatuje Želvu z 60. let minulého století, což byla spíše atrakce, která spojovala pražské ostrovy – Slovanský, Střelecký a Dětský. Na Želvu navázal v roce 2008 projekt Ostrovy a břehy, díky němuž vznikly dva přívozy a to P4 a P5. Přívoz P4 jezdil mezi Dětským, Střeleckým a Slovanským ostrovem s přístavištěm na Smetanově nábřeží (Hollar). Už nejezdí. Druhou částí projektu byl přívoz P5, který v omezené míře existuje dodnes. Původně plul v trase Jiráskovo náměstí – Botel Admirál – Výtoň – Císařská louka a to od 1. srpna 2008 do 12. prosince 2011 v intervalu 60 minut. Dnes má trasu Císařská louka - Výtoň - Náplavka Smíchov a po dobu opravy lávky na Železničním mostě jezdil zdarma. Oba projekty byly i velkou turistickou atrakcí, což zřejmě nelibě nesli provozovatelé turistické lodní dopravy. Turisté za pár korun pořídili krásné snímky z lodi, za kterou by jinak platili ve stokorunách. Provoz obou přívozů přišel město a městské části Praha 1 a 5 na více než dva miliony korun.
Ve stínu tohoto projektu zůstala skutečná vodní tramvaj(ta už měla studii za sebou), kterou v roce 2008 plánovala Praha v celém úseku Zbraslav - Sedlec. Měla se realizovat v letech 2012-2015, délka dvou tras měla být na jihu 9,3 km a na severu 10,5 km. Předpokládané náklady činily 750 milionů korun. Linka Jih v trase Modřany Belárie - Národní divadlo Hollar měla mít 15 zastávek a linku Sever Kampa - Podbaba, 11 zastávek. Jezdila by tam také speciální bezbariérová loď s kapacitou 100 míst. Jak vypadá provoz vodní tramvaje si mohli Pražané vyzkoušet v roce 2008 při opravě Vyšehradského tunelu. Výluka trvala necelý měsíc a lodní linka X21 v podstatě objela Vyšehradskou skálu a pasažéři si vystoupili v Podolí.
Nyní je v plánu jakási obnova starých záměrů. Mohly by vzniknout celkem tři linky. Jižní linka by mohla propojit oblast Dvorců s Janáčkovo nábřežím přes Smíchov a Výtoňskou náplavku. Centrální linka spojí Smetanovo nábřeží se třemi ostrovy, čili obnoví se bývalý přívoz s názvem P4 a severní linka má oživit meandrovou část Vltavy mezi Karlínem, Holešovicemi a Podbabou. Na samotné vypracování studie, která bude sloužit jako podklad pro další rozhodování města, se vypíše výběrové řízení, které připraví Regionální organizátor pražské integrované dopravy.
Poznámka: Přívoz P4 do března spojoval Mokropsy a Kazín a byl součástí vyhlídkových plaveb. Poslanci Parlamentu ČR, ale rozhodli, že Berounka není považována za vodní cestu, takže na ní lodě jezdit nebudou. Že by ani přívoz nebylo možné provozovat, když jich na Berounce historicky bylo mezi Prahou a Plzní kolem 60? Levnější bude jistě stavět mosty a lávky...
Oskar Kuptík